Planeta , Omul şi Educaţia !


Anul şcolar 2013-2014 a început şi ,dincolo de festivităţile organizate pentru acest debut de an şcolar , a trebuit repede să ne implicăm în activităţile prevăzute pentru această lună. “Ziua Limbilor Europene” a solicitat implicarea şi dedicarea totală a profesorilor de limbi străine şi a elevilor care iubesc într-un mod special limbile europene şi parcurg poveşti sau romane ale acestor literaturi. Relaţiile dintre diferitele unităţi şcolare se consolidează în acest mod , iar sensibilităţile lingvistice sunt mult facilitate. Elevii au fost mai mult decât bucuroşi să participe.

Web-EDL1-head-2012

În cadrul aceluiaşi calendar 2013-2014 al activităţilor şcolare , exact în aceaşi perioadă, a fost inclus şi un amplu program de ecologizare şi conştientizare . “Let s Do It Romania ” a adus elevii şi cadrele didactice în postura de principali promotori a promovării ideilor ecologice , a unui mediu sănătos. De la cei mici ,la cei mari, elevi din toate clasele de gimnaziu au participat în săptămâna care tocmai a trecut la curăţarea propriei localităţi de eventualele resturi rezultate în urma nepăsării sau lipsei de educaţie a semenilor noştri. Programul funcţionează de câţiva ani şi am reuşit cu toţii să-i observăm rezultatele benefice. Dacă în primul an munca pentru strângerea deşeurilor a fost interminabilă , unii elevi depunând o muncă deosebit de solicitantă , iar sacii cu gunoaie fiind îndesaţi la maximum şi de numărul zecilor, anul acesta în unele cazuri munca s-a redus la o simplă plimbare pe aleile localităţilor şi la ridicarea câtorva hârtii sau flacoane. La modul general cantitatea deşeurilor aruncate s-a redus la un sfert ceea ce demonstrează un succes deosebit al acestui program şi ilustrează că suntem pe drumul cel bun şi în privinţa educaţiei ecologice.

26_s

Mediul înconjurător însă suferă în continuare. Activitatea umană, chiar dacă s-a eficientizat sub anumite aspecte , în privinţa refacerii sau păstrării mediului înconjurător lasă mult de dorit. Cauzele sunt multiple. Românii ,care în mare măsură se confruntă cu numeroase neajunsuri materile şi financiare , nu au cum să fie obsedaţi de ideile ecologiste fără o retribuire în acest sens. Doar o apreciere pozitivă în privinţa cadrului natural din România din partea prinţului Charles a Marii Britanii nu e de ajuns. De-a lungul timpului sunt regiuni care au căpătat alte întrebuinţări decât cele iniţiale, tradiţionale, sau o dezvoltare economică , industrială uşor opusă ecologismului. Oferta de produse deosebită în toate planurile nu putea să nu aibă şi efecte negative. Tocmai din această cauză problemele de mediu a devenit deosebit de îngrijorătoare.

5-150x112

Acestor aspecte inerente unor momente de tranziţie a economiei mondiale chiar, care nu sunt soluţionate nici măcar într-o mică măsură şi au cauzat numeroase neajunsuri ecosistemului planetar , se adaugă atitudinea unui segment de populaţie a lumii care se comportă cu o insensibilitate crasă faţă de mediu, dacă nu chiar cu un sadism inexplicabil la observarea degradării mediului. Sunt sentimente pe care dacă nu le exersezi suficient sau nu le cunoşti defel nu ai cum să le înţelegi sau să le explici. Patimile şi neîmplinirile umane contribuie enorm la greutăţile şi ura dintre oameni şi naţiuni. Eu sunt deosebit de mâhnit că numeroase persoane de pe mapamond suferă sau mor de foame în condiţii mizere, dar problemele nu sunt departe de astfel de deznodăminte în unele situaţii nici în România. Veniturile chiar şi în cazul unei familii considerate prosperă sunt destinate în proporţie de până şi peste 50% hranei, unor bunuri care ţin de vestimentaţie sau diferite consumabile. Despre economii mai puţin sau aprope deloc. Lipsa de speranţă şi predictibilitate crează numeroase depresii şi indiferenţă. Şi mai grav , aceste experinţe negative perpetuate pe durata atâtor ani se concretizează într-o generaţie întreagă alienată.

SANDRA-300x224

Reflectând în această privinţă mai mult îmi vin în minte cuvintele lui Erasmus din Rotherdam din lucrarea “Elogiul nebuniei”. Referindu-se la prostie , la nebunie atât ca la o boală, ca la o patimă, cât şi ca o sminteală , amăgire voluntară, personală , temporară sau definitivă, marele învăţat umanist invocă atât opiniile stoicilor , cât şi a celorlalte curente filosofice mai conciliante cu devierile de la tradiţionalism şi cumpătare. Se raportează la antici în acest sens. Subliniază că Horaţiu spune: “Nu căzut-am oare pradă dulcii nebunii ?“. Consideră fericit sau mai fericit omul care surâde astfel sorţii spre deosebire de cel care conştientizând dimensiunea neajunsurilor şi a propriei nefericiri zace mofluz şi nemângâiat. Tot ceea ce impune Erasmus mai departe cu un spirit literar inegalabil ţine de fobiile şi hobby-urile contemporane. Prezentând propriul discurs al “nebuniei” ne expune: ” Dar stăpânirea mea este aşa de întinsă că mă îndoiesc să se afle pe întregul pământ vreun muritor care să fie înţelept ceas de ceas şi să nu intre din când în când în rândul supuşilor mei“.

erasmus-din-rotterdam-1466-1536_35500cc986c843

Printre hobby-urile şi preocupările tatălui meu, pe lângă profesia de bază , a fost şi vânătoarea. Membru vânător cu acte în regulă , cotizant, proprietar de armă de vânătoare a fost printre cei mai apreciaţi vânători din zonă şi judeţ. Trofeele sunt numeroase şi mai păstrez şi azi unele dintre ele. Am fost aşadar obişnuit de mic cu acest “mediu” vânătoresc. Dincolo de actul eliminării fizice a unui animal sălbatic este un adevărat respect pentru posibila victimă. Mai mult există adevărate sesiuni anuale de protejare a mediului natural ( floristic şi faunistic) şi de reducere a dăunătorilor. Ocupaţia este ancestrală şi chiar eu am participat de mic la mai multe vânători organizate. Am curăţat şi arma tatălui de multe ori sau … chiar am confecţionat cartuşe. Nu sunt foarte mândru de asta , dar e o realitate asumată şi conferă adrenalină. Pe de altă parte încăpăţânarea unor vănători depăşeşte uneori orice limită. Incluzând această pasiune regală în Evul Mediu în cadrul renumitei sale lucrări , Erasmus din Rotherdam spune: “ În aceaşi oală intră şi iubitorii vânătorii. După ei mare desfătare înseamnă să asculţi sunetul dogit al cornului şi lătratul bezmetic al câinilor . Câtă plăcere apoi când trebuie să tranşeze vânatul ! Măcelăritul oilor şi boilor este o îndeletnicire josnică şi dispreţuită , demnă numai de plebei, dar să tai  o fiară care încă mai mişcă , asta da ocupaţie nobilă şi glorioasă pentru eroi. Asemenea ceremonie se săvârşeşte în genunchi , cu capul dezvelit şi cu un cuţit menit acestei împrejurări , cu evlavie şi gesturi dinainte ştiute…  Cu toate acestea nu le-ai scoate din cap că nu duc o viaţă împărătească“. În aceaşi categorie sunt incluşi şi cei care construiesc şi dărâmă necontenit. “Dărâmă ce-au zidit, ridică la loc ce-au stricat …, până ce , sfârşiţi se trezesc că nu mai au unde sta , nici ce mânca“.

fondurile-de-vanatoare-jefuite-prin-falsuri-18420924(1)

Nu uită nici pe alchimişti. “ Cu capul veşnic plin de taine noi , ei încearcă să schimbe natura lucrurilor , să transforme metalele şi caută în tot locul o chintesenţă himerică pe care nu o găsesc niciodată. Îmbătaţi de aburii unei dulci nădejdi , nu-şi cruţă nici avere, nici trudă , iar spiritul rodnic născoceşte zi de zi vreo altă nălucire care să-i ducă de nas. Când nu mai au din ce să facă nici cel mai mic cuptor, ajunşi la sapă de lemn , nu ies din visările lor şi se dau de ceasul morţii să-i stârnească şi pe alţii la goana după mulţumirea ce le-a fost dată lor. Iar de îi părăseşte orice credinţă , se împacă îndeajuns cu frumoasa zicală că : << În lucrurile mari ajunge să încerci>> “. Nu-i omite nici pe cartofori, vrăjitori sau pe cei care relatează situaţii supranaturale.

170

Nu ne rămâne decât să sperăm  că spiritul sapienţial va învinge în cele din urmă. Iar în privinţa naţiunii să ne exprimăm convingeri precum reformatorul şi patriotul grec Solon : “ De vrea Zeus şi-or vrea zeii fericiţi , fără de moarte,/ Ţara noastră n-o să piară de pe lume niciodată / Căci deasupra ei îşi ţine mâna sa ocrotitoare/ Pallas cea îndurătoare , fiica tatălui puternic”. (Solon , Fragmentul 3).

solon

Advertisements

5 thoughts on “Planeta , Omul şi Educaţia !

  1. Pingback: Planeta , Omul şi Educaţia ! | balajradualin

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s