Vise, speranţe şi nostalgii de Decembrie !


Decembrie a sosit cu temperaturi scăzute. A venit iarna şi în România. Sărbătorile de Iarnă sunt cele mai plăcute şi aşteptate dintre toate sărbătorile de peste an. Din nefericire frigul şi vântul au făcut ravagii în America de Nord şi Europa. Am văzut imagini cutremurătoare atât de peste Ocean unde sursele media susţin că au decedat peste 10 persoane , cât şi în Europa de Vest ( Franţa, Olanda , Marea Britanie, Germania). Din câte am observat cel mai afectat oraş a fost oraşul german Dresda. Acolo alimentarea cu energie electrică a fost întreruptă , vântul a atins viteze de peste 150 km-h, ninsoarea a fost viscolită nemilos, mulţi oameni suferind avarii importante la locuinţe sau trebuind să lupte ca şi în urmă cu secole cu intemperiile anotimpului geros. Cred că astfel de neplăceri pot apărea chiar şi în ţările mai bogate şi pregătite dacă surprizele atmosferice se intensifică în unele momente. Dar … mai cred şi altceva. Sunt descumpănit de faptul că în secolul XXI al mileniului III d. Hr. societăţile avansate se confruntă cu astfel de probleme. Un avion poate să aibă probleme datorită vremii şi peste 20 de ani , deşi chiar şi în această privinţă se pot face multe, dar să se măture zăpada în faţa Casei Albe, la Kremlin, la Berlin sau la Shanghai să-ţi trebuiască echipament special de protecţie datorită smogului mi se pare total inacceptabil. Periferic fiind, deci anulat geo-strategic nu ar trebui , puteţi spune dumneavoastră, să-mi pese prea mult, dar într-o lume civilizată, interconectată nu pot rămâne indiferent. Într-o eră a progresului tehnologic mi se pare aproape de neadmis pentru că nu s-a încercat mai mult şi pe acest domeniu. Noile energii şi abordări tehnologice ar putea şi trebui teoretic să poată asigura o acoperire totală comunităţilor în privinţa intemperiilor.

2005(1)    238211   708311(1)

Personal credeam că nimic important nu mai poate fi inventat, inovat în regiuni şi centre de cercetare secundare, dar iată apare : “Sângele de Cluj” (artificial) şi nu e o glumă adusă capitalei Transilvaniei , iar exemplele pot continua. De cealaltă parte un interviu realizat unor splendizi studenţi de la Universitatea Harvard, cea mai bine cotată în topul universităţilor, relevă că foarte mulţi  dintre ei nu ştiau care este capitala Canadei. Nu speram prea multe nici în vreo apreciere notabilă a învăţământului şi cercetării româneşti, dar în urmă cu două săptămâni renumitul academician Ioan-Aurel Pop a fost nominalizat în Statele Unite ale Americii în topul celor mai buni profesori ai anului 2013.

1441232_464460830342758_287228792_n

Sărbătorile de Iarnă au darul de a ne face să reflectăm mai mult la noi, la existenţa şi sufletele noastre, la umanitate şi divinitate. Suntem mai deschişi, mai iubitori , mai atenţi în această perioadă. O linişte şi împăcare aproape suspectă se aşează pe feţele şi în minţile noastre. Momente feerice pot fi surprinse pe bolta de cristal şi rece a cerului şi clipe magice se înfiripă printre noi. Bineînţeles că nu mai constat aceaşi stare de beatitudine ca şi în copilărie, dar sunt şi diferite situaţii care mă surprind. Spre exemplu în urmă cu două săptămâni când coborând din tren în gara Salonta şi plecând din zona gării către zona centrală a oraşului la orele 6.00 a.m. , trotuarul de regulă era liber de dimineaţă , iar frigul descumpănitor. Surpiză însă. Un bătrân care apreciez eu era între 70-80 de ani , de o statură impresionantă , cu o musteaţă albă prelungă neaoşă , cu faţa brunetă şi binevoitoare mi-a ieşit la zece metri în faţă. A venit deosebit de bucuros până la mine şi în limba maghiară mi-a urat “Bună dimineaţa”, strângându-mi deosebit de călduros mâna şi zâmbind. Primul contact vizual contrasta cu toate zilele anterioare, dar deosebit de bucuros de starea de beatitudine a domnului respectiv m-am bucurat nespus şi am răspuns imediat cât mai deschis atitudinii pozitive a dumnealui. Dacă nu ar fi avut subsuoară în cealaltă mână două flacoane cu apă minerală cu siguranţă ne-am fi îmbrăţişat. La fel de bonom distinsul bătrân a dorit să-mi ofere apă minerală vrând să desfacă unul dintre flacoane. Am răspuns şi eu în limba maghiară salutului şi am mulţumit încercând să-l conving că nu-mi trebuie. Înţeleg în limba maghiară multe cuvinte chiar dacă se vorbeşte cursiv, dar când trebuie să răspund repede e mai greu, însă la conversaţie minimă mă descurc. Am fost convins că în tinereţe respectivul domn nu a oferit celor pe care i-a întâlnit apă minerală , ci pălincă de cireşe (Cseresznye). Astfel de momente sunt unice , de neuitat. Unii oameni nu salută nici când e necesar darămite să mai şi ofere ceva gratuit.Ceva de genul mai reţin doar anul trecut când trecând de vizavi pe lângă o grădiniţă din Oradea circa zece “piticoţi”, băieţi şi fetiţe, care stăteau lângă un geam termopan , mi-au făcut deosebit de bucuroşi şi zâmbitori din mâini. Am răspuns aproape instantaneu scurt cu o mână deoarece din faţă pe şosea veneau mulţime de maşini şi puteau crede că-i salut pe ei sau că sunt nebun. Nu ştiu nici acum cui să mulţumesc dintre acei copii, dar clipa respectivă când privirile ni s-au intersectat a fost mirifică. În rest, monotonie. Doar unele evenimente, momente muzicale sau conferinţe ne mai scot din rutina cotidiană. Aceste momente mi-au adus aminte despre mine cel din copilărie. Salutam şi întâmpinam bucuros orice om sosit în localitate sau pe strada noastră.

Modul în care vibrează totul acum din Univers şi eter către noi şi felul în care rezonează oameni, animale cu planeta vie şi Universul, reliefând aspiraţia cosmică şi către eternitate a fiinţei umane ne poate frapa în această perioadă. În timpul ultimelor zile frumoase din noiembrie trebuind să aştept într-una dintre zile peste o oră şi jumătate , am hotărât să aştept pe o bancă. Gândind la diferite lucruri şi stând mai mult nemişcat am observat mişcând în jur un fluture multicolor gătit deosebit. S-a aşezat surprinzător pe un picior şi văzând că vrea să stea mai mult m-am străduit să stau precum o stană. Parcă vroia să-mi spună ceva şi să se contopească cu mine. Pentru o secundă totul a rămas pe loc, un time-out incredibil, după câteva minute însă viaţa oraşului şi-a reluat cursul şi pulsul normal. Mi-am amintit atunci de splendidul monument din Salonta închinat Holocaustului şi persoanelor deportate în timpul celui de-al doilea război mondial. “Steaua lui David” deasupra , inscripţiile “Ad Deportatorum Memoriam” şi porunca din Decalog : ” Să nu ucizi” gravată în limba română, maghiară şi ebraică. De câte ori într-o zi realizăm ciuntiri sau ucidem în noi sau în jurul nostru armonia socială, sentimente nobile ?!?! , … câtă răutate. Existând atâtea probleme mă miră că toată lumea este mulţumită şi că nu protestează.

photo0253_001

Urmează să vină după Moş Nicolae şi Moş Crăciun. Se pregătesc colindele peste tot şi luna cadourilor este prezentă şi deosebit de gătită peste tot. În ciuda unor semnale de tensiune politică , euforia neprefăcută acestor zile ne mobilizează pe toţi. Primii sunt copiii care caută scuzele cele mai bune pentru a nu mai fi ascultaţi sau pentru a nu mai face lecţiile ca şi înainte. Sunt mai deconectaţi de la învăţătură şi mai predispuşi destinderii, jocurilor şi creativităţii decât oricând.

1967(1)

Referitor la sărbătorile naţionale şi religioase, la tradiţii , obiceiuri, la spiritul european şi de demnitate umană care ar trebui să ne anime îmi vine acum în minte o poezie postumă a lui George Coşbuc : “La bani li-e gândul tot” , a cărei pilduitoare versuri sunt îngrijorător de actuale : “Corabia în zări încet spre stânci pluteşte./ O vezi?… şi niciun braţ n-o cârmuieşte./ Piraţi în ea şi numără grăbit/ Şi-adună repede tot ceea ce au jefuit./ Nici stânca nu o văd , n-aud furtuna /La bani li-e gândul tot şi numără într-una / Iar marea-i duce-ncet, dar drept spre stânci …/ La ce-aş cânta, români, cuvinte-adânci”.

mos Niculae

2 thoughts on “Vise, speranţe şi nostalgii de Decembrie !

  1. Pingback: Vise, speranţe şi nostalgii de Decembrie ! | balajradualin

Leave a Reply

