Janus … la început de 2014 !


Sfârşitul anului 2013 a prilejuit pregătirile pentru întâmpinarea noului an. Curăţenia şi preparatele culinare constituie principala grijă a celor care nu îşi petrec Revelionul în altă parte. Miezul nopţii a oferit peste tot ocazia ciocnirii paharelor de şampanie, urărilor de bine adresate direct, personal sau prin intermediul reţelelor de socializare şi a spectaculoaselor artificii şi petarde. “La Mulţi Ani” sau “An Nou Fericit” a răsunat pretutindeni.

Profitând de o zi mai liberă (în 30 decembrie) am descins în perimetrul Canalului Colector şi a Parcului Natural Cefa pentru o ultimă partidă de pescuit a anului 2013. N-am prins decât o ştiucă de 1,200 kg , dar plăcerea regăsirii în natură , a aerului curat şi a fortificării obţinute sunt inegalabile. După încheierea partidei de pescuit am plecat în pădurea de la Cefa (Rădvani) unde peisajul de toamnă este aşternut pretutindeni în lipsa temperaturilor şi manifestărilor specifice iernii. Un covor de frunze uscate de peste 10 cm pretutindeni pe jos, copacii dezbrăcaţi de frumoasa lor vestimentaţie de primăvară-vară. Cărările erau practicabile şi am putut parcurge fără probleme tot traseul de pe bicicletă . Câteva popasuri făcute au avut menirea unei destinderi printre copacii înţepeniţi. Pe ici , pe colo doar câteva animale (căprioare mărunte) şi în liniştea pădurii se auzeau din înălţimi ciocănitori lovind în golul unor copaci. Pescarii au fost doar doi, alţi oameni prin pădure doar doi după lemne uscate , iar din depărtare dinspre casa pădurarului se auzeau, la intervale de 10 minute, împuşcături . În rest linişte totală.

Photo0052 Photo0256 Photo0254 Photo0255 Photo0257 Photo0258

 

Confortul unui astfel de peisaj are darul unei adevărate terapii . Mi-am amintit de filmul de animaţie din  2013  “Epic” , dar nu mă consideram cercetătorul trăznit , ci doar o persoană care încerca să descopere o eventuală realitate invizibilă, imperceptibilă în mijlocul pădurii, dar dacă în filmul de animaţie tărâmul viu şi luxuriant era de vară acum peisajul era de toamnă. Un singur gând : cu siguranţă e decembrie, deci nu a… învins răul – nu a murit pădurea .

Epic_1366718599_2013

Am înţeles că există peste 400 de specii de animale şi plante protejate prin intermediul unui program amplu transfrontalier româno-ungar în interiorul şi exteriorul pădurii delimitat de Parcul Natural Cefa. Întoarcerea în localitate am făcut-o printre lacurile Pescăriei Cefa unde am avut ocazia să văd raţe sălbatice, lişiţe etc. , dar spre nemulţumirea mea n-am văzut lebede. În alţi ani erau prezente mai consistent. Chiar la ieşirea din Pescăria Cefa vizavi de sediul acesteia mi-au bucurat privirea caii de rasă lăsaţi liberi într-un ţarc a familiei directorului Nicolae Nistor care merită felicitat pentru iniţiativă. Îmi amintesc că în perioada în care tata lucra la Pescăria Cefa făceam baie în locul amenajat cu apă termală forată în anii 70. Aveam atunci doi – trei anişori.După o baie acolo dormeam inert o zi întreagă şi organismul se revitaliza. Unchii mei care munceau şi ei acolo, de o forţă herculeiană, cu năzdrăvănii la activ demne de wrestling preferau altfel de baie : cea cu apă rece a lacurilor cu peşte !

Photo0259

Primele zile ale anului 2014, dincolo de bucate mai alese şi mai diverse, m-au găsit lenevind la domiciliu . Deşi aveam şi alte planuri pentru a mă revigora şi a fi mai activ, trezirile au fost în fiecare zi târzii (după ora 9) chiar dacă nu dormeam, ci stăteam doar întins sau intram pe net şi pe timp de noapte. Colindători au fost puţini .Vineri , 3 ianuarie 2014, a venit şi preotul paroh cu Iordanul, aducând şi bucuria sfinţirii apei cu nobilul busuioc . Prin intensitatea momentelor, alături de alte urări, am uitat să-i adresez urarea principală de “La Mulţi Ani” prilejuită de ziua numelui care urmează să vină. Părintele are prenumele de Ioan, la fel ca şi cel al Botezătorului. Luna ianuarie este denumită după numele zeului Janus din mitologia romană care avea menirea de a proteja locuinţele de o parte şi de alta a intrărilor , iar prin cele două feţe ale sale din reprezentări priveşte din prezent către trecut şi viitor deopotrivă, către anul vechi şi anul nou. Dar vorba înţelepciunii populare : “Cele rele să se spele , cele bune să se-adune”.

200px-Janus-Vatican

Deşi avem motive de bucurie şi speranţe oarecum întemeiate pentru acest an , m-a mâhnit enorm neşansa renumitului pilot de Formula 1 Michael Schumacher. Sper să se poată face ceva şi să fie readus la viaţă, să fie cel care a fost. Vârsta lui este atât de fragedă , este atât de iubit şi de optimist, ne-a încântat de atâtea ori. Adresez pe această cale însănătoşire grabnică renumitului pilot, iar familiei transmit regretele mele pentru nefastele momente şi speranţa în refacere totală. Zile fasti şi nefasti la sfârşit şi început de an…

Michael-Schumacher-001(2)   michael-schumacher-ski-accident-750x562

Sfârşitul vacanţei de iarnă se apropie cu repeziciune , iar copiii se pregătesc mai alene să revină în băncuţele şcolii. Sperăm ca semestrul II să fie unul de succes , deşi se profilează examenele noi care au fost introduse şi pentru ciclul primar şi gimnazial la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a. Mulţi sunt sceptici în privinţa acestor schimbări, alţii le consideră necesare. Unii invocă fragilitatea personalităţii acestora la o asemenea vârstă şi posibilitatea ca unii elevi deosebiţi să clacheze datorită emoţiilor. O să vedem … Până atunci urez tuturor celor care îi cunosc, tuturor celor care mă citesc sau le-am fost de folos, tuturor celor cărora poate involuntar le-am greşit sau nu am fost deacord cu ei : “La Mulţi AAAni ! “, “Happy New Year – 2014 !!!” , cele mai bune gânduri , multă sănătate şi să fim cu toţii mai buni.

703009963_2076132    f_530

8 thoughts on “Janus … la început de 2014 !

  1. Pingback: Janus … la început de 2014 ! | balajradualin

  2. Pingback: “Σταθερή αλλά κρίσιμη η κατάσταση του Σουμάχερ”

  3. My brother suggested I might like this blog. He was entirely right.
    This post actually made my day. You can not imagine just
    how much time I had spent for this information! Thanks!

  4. I drop a leave a response each time I like a post
    on a website or I have something to add to the conversation. It’s a result of the sincerness displayed in the article I browsed.
    And on this article Janus la început de 2014 !
    | BALAJ Radu-Alin. I was actually moved enough to write a thought 🙂 I actually
    do have a couple of questions for you if it’s allright.

    Is it only me or do a few of the comments come across like left by brain dead individuals?
    😛 And, if you are posting at additional social sites, I would
    like to follow everything new you have to post.
    Could you make a list every one of all your community pages
    like your twitter feed, Facebook page or linkedin profile?

Leave a Reply

