Debut de An Şcolar 2014-2015, “Arhetipul Doamnei şi al Cavalerului”, “Logica Visului în Istorie”, Jongleorul-Arlechin !


A doua decadă a lunii septembrie 2014 a continuat cu dimineţi răcoroase , iar unele zile au fost fie binecuvântate de razele  blânde şi diafane ale soarelui , fie de ploi călduţe. Se simte totuşi debutul toamnei din mulţimea frunzelor căzute chiar dacă încă verzi, a naturii descumpănite care oferă ultimele roade înaintea despodobirii. Versurile poetului G. Topârceanu din “Rapsodii de Toamnă” se reflectă în starea de spirit a oamenilor şi în peisajul care tinde să devină tot mai brun-cafeniu : “A trecut întâi o boare / Pe deasupra viilor,/ Şi-a luat de prin ponoare / Puful păpădiilor”. Agitaţia zilnică este din ce în ce mai vizibilă , fiecare persoană încercând să facă ultimele cumpărături cât mai temeinice , iar gospodinele se grăbesc să folosească fructele şi legumele din propria grădină cât mai util. Efervescenţa se regăseşte şi în celelalte domenii ale vieţii sociale. Spre exemplu în învăţământ , profesorii au participat la ultimele şedinţe publice pentru ocuparea posturile didactice vacante. Poate mai acerb decât în ultimii ani , acum certitudinile s-au lăsat aşteptate până după începerea anului şcolar. Eu , deşi îndoit , am luat provizoriu o fracţiune de catedră ( 14 ore ) la Liceul Tehnologic Popeşti , sperând că voi putea schimba măcar o parte a acestor ore mai aproape de casă. Pe holurile Inspectoratului Şcolar Bihor lume multă ca la “moară” şi aproape nimeni mulţumit. O echipă a Digi 24 Oradea lua interviuri celor care doreau să ofere scurte impresii şi abordându-mă şi pe mine le-am oferit scurte opinii . Am observat ulterior că s-a dat la televizor cele declarate , dar m-a cuprins o uşoară nemulţumire în privinţa imaginii şi a fondului sonor. Am fost luat prea de aproape şi din lateral, eu urmărind dialogul cu reporterul şi nu camera de filmat. Fondul sonor însă cred că a fost influenţat de ecoul holului sediului Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor. Oricum a ieşit bine, deşi nu foarte bine cum mi-aş fi dorit.

0a3c350a3408a3f5f317686fe51ff2cf-3952434-1000_1000 180px-GeorgeTopîrceanu

Începutul de an şcolar 2014-2015 m-a găsit la Liceul Tehnologic Nr. 1 Popeşti, Bihor unde am participat la deschiderea festivă şi apoi m-am interesat la secretariat pentru depunerea documentelor. Distanţa faţă de casă este de peste 70 km şi nu există legătură directă. Trezindu-mă la orele 4.15 ajung la locul de muncă între orele 8 şi 9 dimineaţa. Cheltuielile zilnice cu naveta sunt între 30 şi 40 de lei. Vă închipuiţi deci de ce am fost îndoit între a accepta ca o provocare şi aventură sau a renunţa . Mă motivează, în ciuda sacrificiilor, înscrierea la Gradul I Didactic  deoarece am deja realizată lucrarea de grad . Pe de altă parte sunt colegi care nu au reuşit să obţină nici măcar o oră. Îmi exprim regretul faţă de astfel de situaţii şi cred că cineva ar trebui să cumpănească bine aceste lucruri, deoarece este vorba despre oameni şi destine, iar piaţa forţei de muncă în România nu este foarte flexibilă. O altă problemă o constituie manualele şi programele şcolare. Un debut de an şcolar mai incert în aceste privinţe decât acum nu ţin minte. Iar eu nu aş acuza ministrul Educaţiei Naţionale pentru aceste neajunsuri.

Fotogr.0132              Fotogr.0131

Am reuşit să mă destind în câteva zile , deşi tensiunea psihică a fost destul de ridicată în această perioadă. Într-una dintre zile am ieşit la pescuit. Deşi am zis că dau la crap şi lin , am pus şi linguriţele pentru ştiucă. Observând câteva sărituri de pe cealaltă parte a canalului am lansat firul într-acolo şi chiar de la a doua lansare am simţit că o ştiucă s-a agăţat. Era cât pe ce să o scap la mal deoarece nu s-a agăţat atât de temeinic , dar experimentat fiind am scos-o afară unde am temperat-o. A fost doar de un kg şi jumătate, dar anul acesta o captură de acest gen dintr-o partidă întâmplătoare poate fi considerată cu adevărat mulţumitoare şi norocoasă. M-am întâlnit pe acolo şi cu fratele meu mijlociu şi cu un verişor. Ei sunt mai în vârstă decât mine cu 10 , respectiv 15 ani.

Fotogr.0124  Fotogr.0122  Fotogr.0125_001

Dorind să găsesc ce noutăţi au mai apărut sau care este trendul prin Bihor , într-una dintre zile am fost la Lotus Center Oradea. Acest ansamblu atât de renumit găzduieşte numeroase expuneri în materie de fashion , design , dar în acelaşi timp lasă loc şi unor produse de o calitate bună la preţuri accesibile. După un minim shoping pe care mi l-am permis fără să-mi fie ameninţate minimele economii am mai consumat un capucino şi o apă tonică sub cupola renumitului Lotus Center. Într-o altă zi de sâmbătă am fost la Apollo, Băile Felix pentru a proba efectul benefic al apelor termale. Deşi nu sufăr de vreo afecţiune majoră am observat că apele termale au un efect imediat asupra organismului propriu : o eliberare fizică aproape imediată, o detensionare fizică şi psihică , iar în privinţa deplasării picioarele sunt într-un mod miraculos imediat mult mai ferme şi elastice decât de obicei. Practic trimestrial sau lunar , depinde de timpul liber, acest gen de recuperare, atât de necesar de altfel şi sportivilor de performanţă.

Fotogr.0130   Fotogr.0129

Sentimentul incertitudinilor mi-a creat senzaţia unei aşteptări la stomatolog pentru o extracţie sau operaţie în viu. Mi-am amintit atunci că Elie Wiesel descrisese sentimentul, aflat fiind în lagăr, într-un mod magistral în cartea care l-a consacrat ca scriitor : “Noaptea” : ” <<- O să te doară puţin, mi-a spus , dar o să treacă. Strânge din dinţi>>. Operaţia a durat o oră . Nu m-au anesteziat. M-am uitat tot timpul la doctor . Apoi am simţit că leşin … Când mi-am revenit , am deschis ochii şi la început nu am văzut decât alb, cearşafurile, apoi am zărit faţa doctorului deasupra mea :<< – Totul a fost bine.  Eşti tare curajos micuţule>>”.

res_a44327ddc3997fe8be57b5e78b36487e  Elie Wiesel NYC 3.9.07 075

Trecând prin centrul oraşului Oradea am fost curios să văd ce expoziţii mai sunt pe la Galeria de Arte Vizuale. Puţine pânze expuse, iar cea din centru binedispunea : un jongleor-arlechin deosebit de bine realizat la o dimensiune considerabilă şi în culori vii . Mi-am spus că se suprapune mentalităţii antice şi medievale şi mi-am amintit de versurile unui poet antic care proslăvea în versurile sale naivitatea , bunadispoziţie , lipsa grijilor, plăcerea ospeţelor. În poemul “Către Greier”, Anacreon (563-478 î.e.n.) spune despre acesta : ” ca un  rege vieţuieşti./ E al tău cam tot ce vezi , / tot ce ora vrea s-aducă / din grădini şi din livezi./ … Muzele cu drag ţi-ascultă / de argint, cântarea multă./ … Tu , născut eşti fără carne , / fără sânge , fără semeni . / Niciodată tu nu suferi, / numai zeilor te-asemeni”.

Fotogr.0128

Am dorit să particip la evenimentul “Mitul lui Heracle” organizat de către Noua Acropola Oradea, dar n-am ajuns la timp. Am participat însă la al doilea mare eveniment organizat sub forma prelegerilor filosofice : ” Arhetipul Doamnei şi al Cavalerului”. Desfăşurat la Biblioteca Judeţeană “Gh. Şincai” Oradea , evenimentul nu a beneficiat de o prezenţă numeroasă aşa cum ar fi meritat. Doar doamna Andreea Neacşu care a realizat prelegerea , deosebit de luminoasă şi tandră, a amintit de graţia şi sensibilitatea domniţelor de odinioară. Prelegerea a fost extraordinar realizată, dar reperele arhetipale au fost toate din lumea antică (Hera, Afrodita, Demeter, Apollo, Hefaistos, Zeus) , eu crezând că reperele arhetipale vor fi prezentate din lumea medievală . Deşi toţi autorii medievali s-au inspirat din lumea antică, iar miturile antichităţii au fost reluate până la Renaştere şi în timpul Renaşterii , lumea medievală are propriile modele privind feminitatea şi cavalerismul ( regele Arthur, Camelot (cetatea ideală), povestea lui Roland , Cântecul Nibelungilor, Tristan şi Isolda, Ioana D Arc). O reuşită evidentă bineînţeles , dar de la care eu aşteptam mai mult. Respectul şi sentimentele nobile ale cavalerilor faţă de domniţe şi doamne este evident în fiecare operă importantă a Evului Mediu. Respectul reciproc dintre cavaleri , dintre eroi este prezent încă din antichitate, chiar din Epopeea lui Ghilgameş : “Amarnic Ghilgameş mi-l plânse pe Enkidu” (Moartea şi jeluirea lui Enkidu).

10575200_694426877299711_1046272420168187997_o

Deşi uşor surmenat de navetă, la finalul primei săptămâni de şcoală mi-am propus pentru week-end să mai particip la un eveniment major care m-a surprins că nu a avut loc mai repede. Este vorba despre lansarea la Oradea a cărţii : “Fals Tratat de Manipulare” al doamnei Ana Blandiana. Sâmbătă , 20.IX.2014, la Librăria Humanitas Oradea multă lume interesată de actul cultural şi de tărâmul livresc a sosit la sediul renumitei librării şi a fost deosebit de dornică să audă cuvintele pline de învăţăminte ale doamnei Ana Blandiana şi a tânărului critic literar, eseist şi jurist bihorean , Dan-Liviu Boeriu. Au participat nume consacrate în plan universitar ale Bihorului : Paul Magheru, Mihai Maci , Valentin Chifor, Lucian Silaghi, Florian Chelu-Madeva etc., profesori, bibliotecari, liceeni, studenţi. Rareori se întâmplă aşa ceva la o lansare de carte în România. Apărută încă de anul trecut la Editura Humanitas se găseşte în preferinţele cititorilor. Deşi am citit-o de la începutul anului şi consider că este o carte care consacră definitiv scriitoarea Ana Blandiana pe cupola superioară a scriitorilor români contemporani , personal mi-a plăcut mai mult cartea apărută în urmă cu mai mulţi ani : ” A fi sau a privi”. Dar bineînţeles este doar o opinie personală. Mi-au părut acolo expunerile din copilărie mai profunde şi opiniile şi convingerile filosofice mai subtil realizate. “Fals Tratat de Manipulare” este constituit dintr-o sumă splendidă de mini-eseuri care înnobilează lupta împotriva snobismului şi nu incită la ură şi răzbunare , ci doar destăinuie o milă faţă de cei cărora  frica de tainele spiritului şi Cerului i-a împins la crime şi la înjosirea semenilor. Am ales să expun câteva rânduri dintr-un capitol al lucrării intitulat : “Logica visului în istorie”. Suprapunându-se perioadei următoare când alegerile prezidenţiale vor deveni prim-planul societăţii româneşti , Ana Blandiana spune despre lupta pentru funcţiile publice descoperind un paradox : ” M-am gândit adesea – şi mi s-a întâmplat să o şi spun uneori – că , dacă perspectiva abuzului ar fi exclusă din socoteli, candidaţii pentru funcţiile şi demnităţile publice ar trebui să nu se înghesuie , luptând pe viaţă şi pe moarte ca să câştige , ci, dimpotrivă, să fie căutaţi cu eforturi şi găsiţi cu dificultate. Pentru că asumarea puterii , şi deci a responsabilităţii , în măsura în care ar fi asumată cu responsabilitate, ar deveni aproape un act dramatic … În continuarea acestei logici, încerc să-mi imaginez o lume în care persoanele, socotite de societate apte să conducă, ar fi constrânse prin lege să accepte funcţiile şi şi-ar purta crucea răspunderii şi puterii, tânjind după clipa când, cu datoria împlinită, ar putea-o preda altora , întorcându-se la viaţa lor personală şi destinul lor individual” . Mai departe , Ana Blandiana spune : ” Visul meu, visat în urmă două decenii şi rămas – în amintiri , nostalgii şi poate chiar în istorie , sub numele de Alianţa Civică, s-a născut din dramatica încăpăţânare de a respecta această logică, nesocotită de toată lumea , spre nenorocirea tuturor , şi de a medita asupra raporturilor dintre societatea civilă şi clasa politică , raporturi care dau culoarea fiecărei epoci şi reprezintă cheia oricărei evoluţii”. Convinsă că o viaţă politică mizerabilă poate stopa evoluţii pozitive în domeniile artelor şi intelectualităţii şi poate frânge vise şi destine, Ana Blandiana continuă : ” Răul cuprins în lupta pentru putere este prea mare pentru ca puterea obţinută astfel să mai poată fi pusă în slujba binelui. Logica visului se dovedeşte inoperantă în istorie”.

Fotogr.0133 Fotogr.0134 Fotogr.0135 (1) Fotogr.0138

Fotogr.0136 10557361_261326587324814_1227139212493797526_n 10344806_261327743991365_877243080306885208_n

Sunt opinii care susţin că este posibil şi foarte probabil că se poate călători în trecut şi viitor. Unele voci spun că inclusiv Albert Einstein a lansat un proiect numit “Philadelphia” în urma căruia printr-o scrisoare trimisă unui apropiat spunea : ” Sunt aproape sigur că am trimis un şoarece în viitor şi că l-am adus înapoi”. Dacă astfel de experimente ar deveni posibile ar fi extraordinar , iar timpul şi spaţiul nu ne-ar mai încorseta iremediabil. Este doar o scurtă reflecţie personală asupra căreia marele istoric şi critic de artă Thierry de Duve se întreba în “Au nom de l art” exasperat de existenţa “timpului hiperreal şi transfinit”, implacabil : ” Altele ajung la <<natura>> sau <<forma>> timpului însuşi şi ridică o problemă epistemologică. Este încă o antinomie : ori timpul este reversibil – însă care timp ? – ori nu este. Epistemologicul influenţează imediat eticul şi antinomia este următoarea : ori istoria omenirii se mişcă ireversibil însă orientându-se după timpul în mod ideal reversibil al metafizicii , iar perspectiva progresului câştigă o amânare speculativă chiar dacă declinul cultural rămâne o ameninţare. Ori nu se mişcă întrucât prezentul transfinit este reversibil, însă ea şi-a pierdut direcţia şi se degradează ireversibil în timpul fizic orientat , chiar dacă nu mai are sens să se vorbească de progres sau de declin; cultura este asemeni naturii , ea este ceea ce este. În fruntea acestui şir de antinomii profunde stă problema judecăţii estetice pe care confuzia culturală ambiantă o prezintă ca pe o opţiune exclusivă , a cărei natură antinomică trebuie însă subliniată şi rezolvată. Pentru unii nu există decât judecata, însă înainte de orice nu trebuie să fie o judecată de gust căci arta şi-ar pierde astfel funcţia sa intelectuală, critică şi de semnificare. Pentru alţii nu există decât estetica , însă cu orice preţ , nu trebuie ca seducţia şi plăcerea să judece şi să emită judecăţi căci ficţiunea artei depăşeşte aprecierile şi critica. Pentru cele două grupuri, care cunosc bine starea de reificare atinsă de artă astăzi, operele de artă au un statut de lucru”.

Thierry-de-Duve

Vă doresc un sfârşit de septembrie 2014 deosebit de tonifiant şi un început de octombrie 2014 cât mai lejer şi prosper !

 

3 thoughts on “Debut de An Şcolar 2014-2015, “Arhetipul Doamnei şi al Cavalerului”, “Logica Visului în Istorie”, Jongleorul-Arlechin !

  1. Pingback: Debut de An Şcolar 2014-2015, “Arhetipul Doamnei şi al Cavalerului”, “Logica Visului în Istorie”, Jongleorul-Arlechin ! | matinalcafe

  2. Pingback: Debut de An Şcolar 2014-2015, “Arhetipul Doamnei şi al Cavalerului”, “Logica Visului în Istorie”, Jongleorul-Arlechin ! | My Blog

  3. Pingback: Arhetipul Doamnei şi al Cavalerului ! | regatulpovestilor

Leave a Reply

